Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider

1,0-litrový motor EcoBoost sa stal po 3x víťazom súťaže Medzinárodný motor roka

Malý zážihový motor, ktorý poháňa vozidlá značky Ford, vrátane novej Fiesty, prekonal konkurenciu zo strany luxusných značiek a supervozidiel a už tretí raz po sebe si odniesol „Oscara“ vo svete motorov, čím dosiahol bezprecedentné víťazstvo.

Raz to môže byť náhoda. Podruhýkrát už sotva. Ale revolučný motor FORD 1.0 EcoBoost dokázal niečo nevídané – zvíťazil v prestížnej odbornej ankete Motor roku tretí krát po sebe! Jediný motor v histórii, ktorému sa to podarilo tri krát.

engine-001Malý 1,0-litrovýmotor EcoBoost od spoločnosti Ford Motor Company – ktorý prináša úsporu paliva bez toho, aby utrpel jeho výkon – bol dnes vyhlásený za Medzinárodný motor roka 2014. Ocenenie získal za svoje jazdné vlastnosti, výkon, úspornosť, kultivovanosť a technológiu.
 
Porota zložená z 82 motoristických novinárov z 35 krajín zároveň udelila 1,0-litrovému motoru EcoBoost titul „Najlepší motor s objemom do 1,0 litra“. Stalo sa tak na veľtrhu motorov Engine Expo 2014 v nemeckom Stuttgarte, a to už tretí rok po sebe.
 
„Keďže sme chceli priniesť kompletné spojenie neuveriteľnej spotreby, prekvapivého výkonu, tichosti a kultivovanosti, vedeli sme, že do hry bude musieť vstúpiť tento malý 1,0-litrový motor,“ uviedol Bob Fascetti, viceprezident pre konštrukciu pohonných sústav spoločnosti Ford. „V rámci našej stratégie One Ford smerujúcej k rozvoju motor EcoBoost naďalej určuje štandard výkonu spojeného s úspornosťou v oblasti malých zážihových motorov.“
 
Motor doposiaľ získal 13 významných ocenení. Okrem siedmich titulov Medzinárodný motor roka, ktoré zozbieral v priebehu troch rokov – vrátane titulu Najlepší nový motor roka 2012 – získal 1,0-litrový motor EcoBoost aj Medzinárodnú cenu Paula Pietscha v roku 2013, ktorá sa udeľuje za technologické inovácie v Nemecku, prestížne ocenenie Dewar Trophy od britského Kráľovského automobilového klubu a ocenenie Breaktrough Award od amerického magazínu Popular Mechanics. Ford je zároveň prvá automobilka, ktorá získala ocenenie za jeden z 10 najlepších motorov magazínu Ward’s za trojvalcový motor.
 
„Tohtoročná konkurencia bola zatiaľ najtvrdšia, no 1,0-litrový motor EcoBoost v nej naďalej plným právom vyniká – vďaka skvelej prepracovanosti, prekvapujúcej flexibilite a vynikajúcej úspornosti,“ uviedol Dean Slavnich, spolupredseda poroty 16. ročníka súťaže Medzinárodný motor roka a vydavateľ časopisu Engine Technology International. „Jednolitrový motor EcoBoost je jedným z najlepších príkladov strojárstva pohonných sústav.“
 
Víťazný pochod 1,0-litrového motora EcoBoost
Jednolitrový motor EcoBoost bol v Európe uvedený na trh v roku 2012 v modeli Ford Focus. Dnes je v ponuke v ďalších deviatich vozidlách značky Ford: Fiesta, B-MAX, EcoSport, C-MAX a Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect a Transit Courier. Po týchto modeloch sa 1,0-litrový motor EcoBoost objaví aj v úplne novom modeli Mondeo, ktorý príde na európsky trh v druhej polovici tohto roka. Pôjde o najmenší motor použitý v takom veľkom rodinnom automobile.
engine-002
 
Motor EcoBoost bol zatiaľ v ponuke vo výkonových verziách 100 k a 125 k. Automobilka Ford nedávno predstavila aj verziu s výkonom 140 k, a to v nových modeloch Fiesta Red Edition a Fiesta Black Edition. Ide o najväčšiu sériovú výrobu v rámci cestných vozidiel s 1,0-litrovým motorom. Motor dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za deväť sekúnd, maximálnu rýchlosť 201 km/h, spotrebu paliva 4,5 l/100 km a emisie CO2 na úrovni 104 g/km*.
 
Každé piate vozidlo, ktoré automobilka Ford v súčasnosti predá na svojich 20 tradičných európskych trhoch, je vybavené 1,0-litrovým motorom EcoBoost**. V priebehu prvých piatich mesiacov roku 2014 sa 1,0-litrový motor EcoBoost najlepšie predával v Holandsku (38 percent spomedzi všetkých kúpených vozidiel), za ním nasledovalo Dánsko (37 percent) a Fínsko (33 percent).
 
V európskych závodoch spoločnosti Ford v nemeckom Kolíne nad Rýnom a rumunskej Craiove sa každých 42 sekúnd vyrobí nový motor EcoBoost. Výroba nedávno prekročila hranicu 500 000 kusov. „Uplynuli tri roky a odvtedy sa objavilo množstvo nových trojvalcových motorov, ale 1,0-litrový EcoBoost od spoločnosti Ford je stále najlepší,“ uviedol taliansky porotca a autor Massimo Nascimbene.
 
Celosvetová sila
Vozidlá značky Ford vybavené 1,0-litrovým motorom EcoBoost sú v súčasnosti v ponuke v 72 krajinách sveta. Zákazníci v USA si budú môcť kúpiť nový Focus poháňaný týmto motorom koncom roka, zatiaľ čo model Fiesta s 1,0-litrovým motorom EcoBoost je v predaji už teraz.
engine-003
 
Automobilka Ford nedávno spustila výrobu 1,0-litrového motora EcoBoost aj v čínskom meste Čchung-čching, aby vyhovela dopytu na trhoch v Ázii a Tichomorí. V prvom štvrťroku 2014 sa pre 1,0-litrový motor EcoBoost rozhodla viac ako tretina zákazníkov vo Vietname, ktorí si zakúpili nový model Fiesta.
 
„Úspech 1,0-litrového motora EcoBoost jednoducho narastá ako lavína. Od jeho uvedenia na trh sme rozšírili jeho dostupnosť v celom rade vozidiel značky Ford aj na svetových trhoch. Určili sme tak nový celosvetový štandard v oblasti strojárstva pohonných sústav, ktorý prináša priamy úžitok zákazníkom – a to tak v oblasti úspornosti, ako aj výkonu,“ uviedla Barb Samardzich, prevádzková riaditeľka spoločnosti Ford of Europe.
 
Novátorské strojárstvo
Na vývoji 1,0-litrového motora EcoBoost sa podieľalo viac ako 200 strojárov a projektantov z výskumných a vývojových stredísk automobilky Ford v nemeckých mestách Aachen a Merkenich a britských mestách Dagenham a Dunton. Nad vývojom motora strávili vyše päť miliónov hodín.
 
Kompaktné turbodúchadlo motora s nízkou zotrvačnosťou rotuje rýchlosťou až 248 000 otáčok za minútu – čo predstavuje 4 000 otáčok za sekundu a takmer dvojnásobok maximálneho počtu otáčok za minútu v porovnaní s turbodúchadlami, ktoré poháňajú motory v tohtoročných pretekárskych vozidlách F1. Turbodúchadlo 1,0-litrového motora EcoBoost s výkonom 140 k dodáva 1,6 baru plniaceho tlaku. Najvyšší zapaľovací tlak dosahuje 124 barov, čo je ekvivalent tlaku päťtonového slona afrického stojaceho na pieste.
 
Liatinový blok motora by sa veľkosťou vošiel do batožinového priečinka nad hlavou cestujúcich v lietadle. Motor má hliníkovú hlavu valcov s integrovaným zberným výfukovým potrubím, ktoré znižuje teplotu výfukových plynov a optimalizuje pomer paliva a vzduchu. Novátorské riešenie zotrvačníka a predných remeníc prináša vyššiu kultivovanosť v porovnaní s tradičnou úpravou trojvalcových motorov.
 
K zníženiu trenia motora prispeli piesty so špeciálnou povrchovou úpravou, piestne krúžky s nízkym napätím, kľukové tesnenia s nízkym trením a rozvodový remeň v olejovom kúpeli. Olejové čerpadlo s premenlivým prietokom upravuje mazanie podľa potreby a optimalizuje tlak oleja v záujme zníženia spotreby paliva.
 
„Jednolitrový motor EcoBoost bol vytvorený ako motor s radikálne menším objemom s cieľom splniť aj tie najnáročnejšie úlohy vo svete automobilizmu – bez toho, aby utrpela jeho kultivovanosť, výkon či úspornosť,“ uviedol Andrew Fraser, šéf divízie kalibrácie zážihových motorov spoločnosti Ford of Europe. „Tajomstvo úspechu motora EcoBoost spočíva v celom rade novátorských technológií, ktoré vozidlu prinášajú veľké výhody malého motora.“
 
ecoboost-engyne-of-the-year-2014
 
* Uvedené údaje o spotrebe paliva a emisiách CO2 sa merajú podľa technických požiadaviek a špecifikácií Nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 a č. 692/2008 v platnom znení. Údaje o spotrebe paliva a úrovni emisií CO2 sa vzťahujú na verziu vozidla a nie na konkrétne vozidlo. Použité štandardné skúšobné postupy umožňujú porovnanie medzi rôznymi typmi vozidiel a rôznymi výrobcami. Popri účinnosti využitia paliva zohrávajú úlohu pri konečnej spotrebe paliva a produkcii emisií CO2 aj jazdné návyky vodiča a ďalšie faktory netechnického charakteru. Oxid uhličitý (CO2) je hlavný plyn, ktorý vyvoláva v atmosfére skleníkový efekt a prispieva ku globálnemu otepľovaniu. Výsledky sa môžu líšiť od údajov o spotrebe pohonných hmôt v ostatných regiónoch sveta vzhľadom na odlišné jazdné cykly a predpisy platné na týchto trhoch.
 
** Informácie vychádzajú z údajov v 20 európskych krajinách: Rakúsko, Belgicko, Veľká Británia, Česká republika, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Írsko, Taliansko, Holandsko, Nórsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Španielsko, Švédsko a Švajčiarsko.
 
(zdroj: TS Ford, transport.sk)

kolesa-ford-zima-2017

STIAHNUŤ CENNÍK

 Ford.Nitra
 Mazda.Nitra
Vinaora Nivo SliderVinaora Nivo Slider